Jean-Claude Usunier
Professeur Honoraire, Université de Lausanne (Faculté des Hautes Etudes Commerciales, Département de Marketing), Anthropole 3061, CH-1015 LAUSANNE–DORIGNY (Suisse).
Nationalités : Suisse et Français. Né le 24 juillet 1951, Marié, deux filles.
Membre de la Commission Fédérale de la Consommation (EKK-CFC), Berne.
Formation
- 07-1968 : Baccalauréat, Paris, série C, mention Bien.
- 07-1972 : Diplôme de l’École des Hautes Études Commerciales (HEC, Paris), option Affaires Internationales.
- 06-1974 : Maîtrise en Droit (Droit Européen et International), Université Paris 2 Panthéon-Assas.
- 09-1975 : Diplôme d’Études Supérieures de Sciences Économiques (Économie Européenne et Économie Internationale), Université Paris 2 Panthéon-Assas.
- 06-1980 : Doctorat d’État ès–Sciences Économiques, Université Paris 2 Panthéon-Assas. Sujet de thèse : « Les lois de déformation des réseaux du commerce international ».
- 07-1980 : Diplôme du programme doctoral HEC, Paris.
- 12-1984 : Agrégation de Sciences de Gestion (option Gestion Commerciale).
Langues
- Anglais courant (conversation, cours et publications).
- Allemand courant (conversation, lecture).
Expérience d’enseignement
- 09-1976–07-1977 : Cours d’Économie, École des Officiers d’Administration de la Marine, Cherbourg (service militaire dans la marine française en tant qu’officier).
- 10-1978 à 07-1979 : Enseignement d’Affaires Internationales à HEC et travaux dirigés d’Économie Européenne et d’Économétrie à l’ Université de Paris 2–Assas.
- De 09-1980 à 07-1989 : École Supérieure de Commerce de Paris :
- Professeur–Assistant de Marketing et d’Affaires Internationales, de 09-1980 à 06-1985;
- Puis Professeur Associé de 07-1985 à 07-1989 ;
- Responsable de l’option Affaires Internationale (3ème année).
- 01-1985 à 08-1996 : Professeur des Universités à l’École Supérieure des Affaires, Université Pierre Mendès–France, Grenoble : Responsable du DEA Sciences de Gestion puis du DESS Commerce International.
- 09-1996 à 09-2000 : Professeur de Sciences de Gestion à la Faculté de Sciences Économiques et de Gestion, Université Louis Pasteur (Université de Strasbourg).
- 09-2000 à 07-2013: Professeur ordinaire, Université de Lausanne (Ecole des HEC), BFSH1, 1015 LAUSANNE–DORIGNY (Suisse). Directeur de l’IRM, Institut de Recherche en Management de 06-2001 à 06-2009.
- Depuis août 2013, Professeur honoraire, Université de Lausanne (Ecole des HEC), chargé de cours en Principes de marketing et Négociation d’Affaires (09-2013 / 01-2014)
- 2013-2017, Chargé de cours à l’EPFL, à l’Université de Lausanne et à l’Université de Fribourg, Négociation d’Affaires en formation première et en formation continue.
Domaines d’enseignement
- Principes de Marketing
- Marketing international (comportement comparé du consommateur)
- Négociation d’affaires
- Méthodologie de la recherche en Sciences de Gestion
Expérience d’enseignement en tant que Professeur Visitant
- Février–avril 1982 : International Institute for Studies and Training (IIST, Fujinomiya, Japon).
- Février 1984 : Irish continuing education authority (Dublin, Irlande).
- Novembre–décembre 1987 :Universidade federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre, Brésil)
- Avril–juillet 1989 : Université de Californie à Los Angeles (UCLA), Professeur Visitant.
- Mai–juin 1990 et 1991 : Programme Marcom (Centre franco–bulgare de formation au management), cours de marketing international.
- Octobre 1990 :Université Laval, Québec (Canada), cours d’environnement européen des affaires.
- Novembre–décembre 1984 et été 1999 : Helsinki School of Economics (Finlande), cours de marketing international.
- Juillet–août 1991, septembre 1993, juillet 1994 : Helsinki School of Economics (Finlande), cours d’environnement européen des affaires.
- Automne 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 : Université de Freiburg (Allemagne), cours de marketing comparatif France–Allemagne.
- Eté 2009, mai-Juin2013, février 2020: Professeur invité, University of Western Australia, Perth.
Expérience d’entreprise
- Juin 1972–août 1976 : co–fondateur et consultant au cabinet M2I, Marketing Industriel International. Conseil stratégique pour les marchés internationaux de produits industriels : alliages, mécanique lourde, usines clés–en–main, machines–outils, centrales nucléaires, etc.
- Septembre 1977–octobre 1978 : responsable de prévision des ventes au sein du groupe Empain–Schneider. Mise en place de systèmes de prévision des ventes à indicateurs en avance.
- Janvier 1979–décembre 1983 : co–fondateur de Status, société d’économétrie appliquée, (avec Régis Bourbonnais, Maître de Conférences à l’Université Paris 9–Dauphine), spécialisée dans la mise en place de logiciels de prévision des ventes. Société vendue à la CGI fin 1983.
Domaines de recherche
- Marketing international (dimension culturelle du commerce international).
- Management comparatif et cross–culturel.
- Prévision des ventes.
- Méthodologie de la recherche en gestion.
- Temps et Sciences de Gestion.
- Pédagogie de la gestion.
Participation aux revues académiques
- Management International Review, membre de l’Editorial Board
- International Marketing Review, membre de l’Editorial Board
- International Journal of Cross-Cultural Management, membre de l’Editorial Board
- International Journal of Electronic Commerce, rapporteur occasionnel.
- Journal of World Business, ancien membre de l’Editorial Board
- Advances in Consumer Research, rapporteur occasionnel
- Revue Française de Gestion, rapporteur occasionnel
Associations scientifiques et techniques
- AFM, Association Française du Marketing, Vice–Président international (1996-2000).
- AIB, Academy of International Business (jusque 2013).
- Association des docteurs HEC, ancien président de l’association (1983–93).
Publications (sélection)
Articles
- « A comparison of trust and reciprocity between France and Germany: experimental investigation based on the investment game », Journal of Economic Psychology, 24(4), August 2003, 447-466 (avec Marc Willinger, Claudia Keser, et Christopher Lohmann).
- “Personifying Country of Origin Research”, Management International Review, vol. 43, no.4, 2003, 383-406. (avec Israel D. Nebenzahl et Eugene D. Jaffe).
- « Comment enseigner la négociation d’affaires », Revue Française de Gestion, 153 (November-December), 2004, 63-86.
- « The Effect of Perceived Brand Name–Logo Coherence on Brand Attitudes, » in Advances in Consumer Research, Vol. XXXIII, eds. Cornelia Pechmann et Linda Price, Association for Consumer Research: San Antonio TX, 2005 (avec B. Kocher et S. Czellar).
- « Relevance Versus Convenience in Business Research: The Case of Country-of-Origin Research in Marketing, » European Management Review, 2006, 3(1), 60-73.
- « A Test of the Quasi-Circumplex Structure of Human Values », Journal of Research in Personality, 2007, 41, 820-840 (avec Amandine Perrinjaquet, Olivier Furrer, Ghislaine Cestre, et Pierre Valette-Florence).
- «Cognitive, Demographic, and Situational Determinants of Service Customer Preference for Personnel-in-Contact over Self-Service Technology» International Journal of Research in Marketing, 2007 24(2) (avec Françoise Simon).
- « The Time-Styles Scale: A Review of Developments and Replications over 15 years », Time and Society, 2007 16(2/3), 349-382 (avec Pierre Valette-Florence)
- « Product Ethnicity: Revisiting the Match Between Products and Countries, » Journal of International Marketing, 2007, 15(3), 32-72 (avec Ghislaine Cestre). Récompensé par le Prix Hans D. Thorelli de l’American Marketing Association en 2017.
- « Further Considerations on the Relevance of Country-of-Origin Research, » European Management Review, 2008, 5 (December), 271-274, (avec Ghislaine Cestre).
- « Cultural, national, and industry-level differences in B2B Web site design and content, » International Journal of Electronic Commerce, Winter 2009–10, 14(2), 41–87 (avec Nicolas Roulin et Bjoern Ivens).
- « The Influence of High- and Low-Context Communication Styles on the Design, Content, and Language of Business-to-Business Web Sites, Journal of Business Communication, 47(2), April 2010, 189-227 (avec Nicolas Roulin).
- “Language as a Resource to Assess Cross-cultural Equivalence in Quantitative Management Research”, Journal of World Business, 2011,46(3), 314-319.
- “The Shift from Manufacturing to Brand Origin: Suggestions for improving COO relevance”, International Marketing Review, 28(5), 486-496.
- « The Perceived Trade-Off Between Corporate Social and Economic Responsibilities: A Cross-National Study », International Journal of Cross-Cultural Management, 11(3), Décembre 2011, 279-302. (avec Olivier Furrer et Amandine Perrinjaquet).
- “Corporate Branding: An Interdisciplinary Literature Review”, European Journal of Marketing, 46(5), May 2012, 733-753 (avec Marc Fetscherin).
- “Does the trust game measure trust?”, Economics Letters, 115 (2012), 20–23 (avec Marius Brülhart).
- “International Negotiations” in Cross-Cultural Management: Culture and Management Across the World, edited by Jean-François Chanlat, Eduardo Davel, and Jean-Pierre Dupuis, New-York: Routledge, 2013, 133-164
- “Comparative Thick Description: Articulating similarities and differences in local consumer experience”, International Marketing Review, 2013, 30(1), 42-55 (avec Stéphane Sbizzera).
- “La rhétorique circulaire du monolinguisme anglais dans le domaine de l’économie et du management”, Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, Numéro spécial, 2013, 107-120.
- “Comparative Thick Description: Articulating Similarities and Differences in Local Beer Consumption Experience”, in Advances in Global Marketing – A Research Anthology, edited by Leonidas C. Leonidou, Constantine S. Katsikeas, Saeed Samiee, and Bilge Aykol, New-York: Springer, 2017.
- Religions as Brands? Religion and spirituality in consumer society, Journal of Management, Spirituality & Religion, 2018, mars, 1-26 (avec Jörg Stolz).
Livres récents
- AIDS and Business, New-York, Routledge (avec Saskia Faulk), 2009.
- Marketing Across Cultures, Pearson, 6ème édition, 2013 (avec Julie Lee).
- Religions as Brands: New Perspectives on the Marketization of Religion and Spirituality, Farnham: Ashgate, 2014 (avec Joerg Stolz).
- Pratique de la Prévision des Ventes, Paris, Economica, 6ème édition, (avec Régis Bourbonnais), 2017.
- International and Cross-Cultural Business Research, London, Sage Publications, 2017 (avec Hester Van Herk et Julie Lee)
- Marketing International, Marchés, Cultures et Organisations, Paris, Pearson (avec Nathalie Prime), 2ème édition, mars 2018.
- Intercultural Business Negotiations: Deal Making or Relationship Building? Abingdon: Routledge/Taylor and Francis, 2019.
- Chemins de l’in(ter)disciplinarité: Connaissance, Corps, Langage, Louvain La Neuve : Academia-L’Harmattan, 2019 (avec L. Bennaroyo, A.-C. Berthoud, J. Diezi, G. Merminod, A. Papaux, F. Schenk, and H. Volken).
Curriculum Vitae
Jean-Claude G. Usunier
Emeritus Professor, University of Lausanne (Faculty of Business & Economics, HEC), Switzerland, Anthropole 3062, CH-1015 Lausanne-Dorigny – jusunier@unil.ch
Married, two daughters – Swiss National and Resident, French National
Private email: npjcu@hotmail.com – Phone: 00 41 21 535 16 00
Member of the Federal Consumption Commission (EKK-CFC), advisory body of the Swiss government on Consumption Issues and Trade legislation
Research Domains: International Marketing, International Business, Cross-Cultural studies, Negotiation, Language and intercultural communication, Research Methods
Courses Taught: Principles of Marketing, International Marketing, Introduction to Management, Business Negotiations, Cross-cultural research methods
Education
1984: Agrégation de Sciences de Gestion, Marketing
1980: PhD in international economics (University of Paris / Doctorat HEC); Dissertation topic: An econometric study of long term changes in international trade networks.
1975: Master in European and international economics (University of Paris)
1974: Master in European and international law (University of Paris)
1972: Master in business studies, major in international business (Diplôme de l’Ecole des Hautes Etudes Commerciales, HEC Paris)
Recent distinctions
Hans B. Thorelli Award (American Marketing Association, 2017) for the Journal of International Marketing article that made the most significant and long-term contribution to International Marketing Theory or Practice.
Doctorate Honoris Causa (University of Fribourg, Switzerland), November 2017.
Academic positions
From August 2013 to now: University of Lausanne, Emeritus professor, Courses taught: business negotiations in both student and continuing education (University of Lausanne, University of Fribourg, EPFL-Swiss Polytechnic University in Lausanne)
From September 2000 to August 2013: Department of Marketing, HEC, University of Lausanne. Courses taught: basic marketing, industrial marketing, international marketing, business negotiations, Research methods in management
From 1996 to 2000: Professor of marketing and international business, Louis-Pasteur University (ULP), Strasbourg. In charge of the international business graduate programme
From 1985 to 1996: Graduate School of Business (IAE), Université Pierre Mendès-France, Grenoble (France), professor of marketing and international business
From 1980 to 1985: Ecole Supérieure de Commerce de Paris (now Paris Graduate School of Management ESCP-EAP), assistant professor in charge of international business courses and the international business concentration
Teaching experience as a visiting professor
International Institute for Studies and training (IIST, Fujinomiya Japan), February-April 1982.
Helsinki School of Economics (Finland): autumn 1984, July-August 1991; September 1993, July 1994, July 1999.
University of California at Los Angeles (U.C.L.A.), visiting professor, Spring quarter 1989.
Université Laval, Québec (Canada), October 1990.
University of Lausanne and University of Geneva, visiting professor, 1991, 1992, 1999.
University of Porto (Portugal), visiting professor 1998, 2000, 2004.
University of Freiburg (Germany), guest professor (1995 to 2000).
University of Western Australia, Perth, guest professor, 2009, 2015, 2020
University of Fribourg (Switzerland), guest professor, 2014, 2015, 2016, 2017-2018.
Business Experience
January 1979 – December 1983: associate founder of Status, short term business forecasting company, sold to Compagnie Générale d’Informatique in 1983.
September 1977 – October 1978: sales forecasting analyst in Empain-Schneider group.
June 1972 – August 1976: full-time consultant at M2I, market research and consultancy on European and world markets for industrial goods and equipment.
Collaboration to academic journals
International Journal of Cross-Cultural Management, member of the editorial board
Management International Review, member of the editorial board
International Marketing Review, member of the editorial Board
Journal of International Business Studies, former member of the editorial review board
Selected recent publications
1. Peer-reviewed articles
“Further Considerations on the Relevance of Country-of-Origin Research, » European Management Review, 2008, 5 (December), 271-274, (with Ghislaine Cestre).
« Cultural, National, and Industry-Level Differences in B2B Web Site Design and Content. » International Journal of Electronic Commerce 14(2), Winter 2009-2010, 41-87. (with Nicolas Roulin and Björn Sven Ivens).
« The Influence of High- and Low-Context Communication Styles on the Design, Content, and Language of Business-to-Business Web Sites », Journal of Business Communication, Volume 47, Number 2, April 2010, pp. 189-227 (with Nicolas Roulin).
“Language as a Resource to Assess Cross-cultural Equivalence in Quantitative Management Research”, Journal of World Business, 46(3), July 2011, 314-319.
« The Perceived Trade-Off Between Corporate Social and Economic Responsibilities: A Cross-National Study », International Journal of Cross-Cultural Management, 11(3), december 2011, 279-302. (with Olivier Furrer and Amandine Perrinjaquet).
“The Shift from Manufacturing to Brand Origin: Suggestions for improving COO relevance”, International Marketing Review, 2012, 28(5), 486-496.
“Langue et Commerce International des Services : Un Point de Situation”, Français & Société, 22-23, December 2011, 279-288.
“Does the trust game measure trust?”, Economics Letters, 115 (2012), 20–23 (with Marius Bülhart).
“Corporate Branding: An Interdisciplinary Literature Review”, European Journal of Marketing, 46(5), may 2012, 733-753 (with Marc Fetscherin).
“La rhétorique circulaire du monolinguisme anglais dans le domaine de l’économie et du management”, Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, Special issue 2013, 107-120.
“Comparative Thick Description: Articulating similarities and differences in local consumer experience”, International Marketing Review, 2013, 30(1), 42-55.
“Comparative Thick Description: Articulating Similarities and Differences in Local Beer Consumption Experience” In Advances in Global Marketing (pp. 189-212). 2018. Springer, Cham.
Religions as brands? Religion and spirituality in consumer society. Journal of Management, Spirituality & Religion, 16(1), 6-31. 2019 (with Joerg Stolz).
“Guidelines for effective intercultural business negotiations”, Strategic HR Review, 18(5) 2019, 199-203.
“Spotlight on intercultural business negotiators”, Coaching at Work, 15(1), 2020, 54-7.
4. Recent Contributions to edited volumes
« La négociation internationale », in Eduardo Davel, Jean-Pierre Dupuis, and Jean-François Chanlat (eds), Gestion en Contexte Interculturel, Québec: Presses de l’Université Laval, 2008, 253-292.
“Un plurilinguisme pragmatique face au mythe de l’anglais lingua franca de l’enseignement supérieur”, in Anne-Claude Berthoud éditeur, Les Enjeux du Plurilinguisme pour la Construction et la Circulation des Savoirs, Berne: Académie Suisse des Sciences Humaines, 37-48.
“Perspectives on Responsible Marketing”, in Palazzo G. & Wentland M., Responsible Management Practices for the 21st Century, 89-111, Paris : Pearson, June 2011, (with Cestre G., Czellar S., Morhart F., Müller B.)
“International branding: Creating Global Brand Equity Through language”, in T.C Melewar and Suraksha Gupta, Strategic International Marketing, Basingstoke, Palgrave-Macmillan, November 2011, 5-22.
“International Negotiations” in Cross-Cultural Management: Culture and Management Across the World, edited by Jean-François Chanlat, Eduardo Davel, and Jean-Pierre Dupuis, New-York: Routledge, 2013, 133-164.
“Plurilinguisme et construction des savoirs sous l’angle de diverses disciplines”,
Berthoud A.C., Benaroyo L., Diezi J., Dubochet J., Merminod G., Papaux A., Schenk F., Usunier J.-C., Volken H., 2013. Synergies Europe8 pp. 29-51.
“Preface” in Glen H. Brodowsky and Camille P. Schuster, Handbook of Cross-Cultural Marketing, Cheltenham: Edward Elgar, 2020, xiii-xv.
« La dé-globalisation » (2022) in Eric Davoine et Olivier Furrer (Eds), Les défis de l’internationalisation des organisations, Paris : Vuibert, forthcoming September 2022.
AIDS and Business, New-York, Routledge (with Saskia Faulk), 2009.
Marketing Across Cultures, Harlow, Pearson, 6th edition, 2013 (with Julie Lee).
Religions as Brands: New Perspectives on the Marketization of Religion and Spirituality, Farnham: Ashgate, 2016 (with Joerg Stolz).
Pratique de la Prévision des Ventes, Paris, Economica, 6th edition, (with Régis Bourbonnais), 2017.
International and Cross-Cultural Business Research, London, Sage Publications, 2017 (with Hester Van Herk and Julie Lee)
Marketing International, Marchés, Cultures et Organisations, Paris, Pearson (with Nathalie Prime), 2nd edition, march 2018.
Chemins de l’in(ter)disciplinarité: Connaissance, Corps, Langage, Louvain La Neuve : Academia-L’Harmattan, 2019 (with L. Bennaroyo, A.-C. Berthoud, J. Diezi, G. Merminod, A. Papaux, F. Schenk, and H. Volken).
Intercultural Business Negotiations: Deal Making or Relationship Building? Abingdon: Routledge/Taylor and Francis, 2019.
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