- Books
Goastellec G., 2020, Production de l’Université, Production de la Société. Sociologie de l’accès à l’Université depuis le Moyen Âge. Paris. Institut d’Étude Politique. HdR.
Kamanzi C., Goastellec G., Picard F. (Eds.), 2017. L’envers du décor, Massification de l’enseignement supérieur et justice sociale. Québec. Presses de l’Université du Québec.
Felouzis G., Goastellec G., (Eds), 2014, Les inégalités scolaires en Suisse. Ecole, société et politiques éducatives. Genève, Peter Lang.
Goastellec G., Picard F. (Eds), 2014, Higher Education in Societies. A Multi Scale Perspective. Rotterdam. SensePublishers
Benninghoff M., Fassa F., Goastellec G., Leresche J-P (Ed), 2012, Inégalités sociales et enseignement supérieur, DeBoeck, collection Perspectives en éducation et formation”.
Goastellec G., 2011, Egalité et Mérite à l’Université, Sarrebruck, Editions Universitaires Européennes.
Goastellec G. (Ed.), 2010, Understanding inequalities in, through and by higher education. Rotterdam, Global Perspectives on Higher Education, SensePublishers.
- Special issues
Goastellec G., Resnik J., (2019), Entre le global et le local : Enjeux épistémologiques et méthodologiques des analyses comparatives. SociologieS.
Goastellec G., Valimaa J., (January 2019) Inequalities in access to Higher Education and degrees: methodological and theoretical issues, Social Inclusion., vol.7, N°1.
Goastellec G., Losego P., Levasseur L., (2016, paru 2017), Les sociologues de l’éducation et le passé, Education et société., vol.38, N°2.
Goastellec G., Barrault-Stella Lorenzo, (2015), Ce que la sociologie et la science politique font à l’éducation. Education et Société. Vol.36, N°2
- Articles
Goastellec G., (Soumis, décembre 2020). Comment change le sens de la justice dans l’accès à l’Université : les contributions de la longue durée. L’Année Sociologique.
Goastellec G., Välimaa J., « Access to Higher Education: an instrument for fair societies? » Introduction to the special issue, Social Inclusion, 7(1), pp.1-6.
Goastellec G., 2017, Refugees’ access to higher education. in The Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. in Teixeira P., & al., (Eds.), The Netherlands. Springer.
Goastellec G., 2017, Higher Education, Welfare States and Inequalities, The Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. (dir. Texeira P. Ed. M. Klemencic). The Netherlands. Springer.
Zeiter-Grau, A-C, Goastellec, G. (2017). Cartographie de l’enseignement-apprentissage du français aux requérants d’asile : des enjeux en tension pour l’individu et la société, Babylonia. 2017/1. Pp.75-78
Goastellec G., Välimaa J., 2017, « Expliquer les inégalités d’accès aux diplômes en Finlande et en Suisse (1950-2004) : Des structures scolaires aux politiques sociales ». Education et Société. 38, Vol.2, pp.105-121.
Losego P., Goastellec G., Levasseur L., 2017, Conjuguer au passé. Les sociologues de l’éducation et l’histoire. Introduction du numéro. Education et Société. 38, Vol.2
Ruiz G., Goastellec G., 2016, “Entre trouver et se trouver une place d’apprentissage : lorsque la différence se joue dans la personnalisation du processus”, Formation Emploi.
Goastellec G., Ruiz G., 2015, “Finding an apprenticeship: the hidden curricula and its social consequences”, Frontiers in Psychology.
Barrault-Stella L., Goastellec G., 2015, L’éducation entre sociologie et science politique : des convergences contemporaines à leur limites. Education et Société. Vol.36, N°2.
Pilote A., Picard F. Goastellec G., Turcotte M., Olympio N., 2015, Opérationnaliser la théorie de la justice sociale d’Amartya Sen au champ de l’orientation scolaire: Les apports d’une étude multicas qualitative et comparative Mesure et évalation en éducation. 37(3) pp. 5-37.
Goastellec G., Girinshuti C., 2013. Repenser les inégalités d’accès aux diplômes du tertiaire en Europe ? Prolégomènes à partir de l’Enquête Sociale Européenne. Education Comparée 9 pp. 7-33.
Goastellec G., 2012, “The Europeanisation of the measurement of diversity in education: a soft instrument of public policy », Globalisation, Societies and Education, vol.10, 4, pp. 493-506
Goastellec G., 2012, L’Européanisation de la mesure de la diversité en éducation: un instrument mou de politique publique, Education et Société. Dossier “L’Europe, une mise en ordre cognitive?” coordonné par J-L Derouet et R. Dale, 2012/1
Goastellec G., 2011, “Measuring inequalities in higher education; politics of science”, London Review of Education. Vol.9, N°1, 71-82.
Goastellec G., 2010, Small world: access to higher education between methodological nationalism and international organisations, Globalisation, Societies and Education, Vol.8, Issue2, 283, pp. 283-293.
Goastellec G., 2008, Globalization and implementation of an equity norm in higher education, Peabody Journal of Education, vol.83, N°1, 71-85.
Clancy P., Goastellec G., 2007, Questioning access and equity in higher education: policy and performance in a comparative perspective, Higher Education Quarterly. Volume 61, Issue 2, Oxford, Blackwell Publishing, 136-154.
Goastellec G., 2006, Accès et admission à l’enseignement supérieur ; contraintes globales, réponses locales ? Cahiers de la Recherche sur l’Education et les Savoirs, N°5, 15-36.
Goastellec G., 2004, Entre politique des quotas et égalité : L’Université de Californie à Berkeley, Cahiers Internationaux de Sociologie, Vol. 116, 141-164.
Goastellec G., 2003, « Le SAT et l’accès aux études supérieures: le recrutement des élites américaines en question« , Sociologie du Travail, vol. 45, 473-490.
- Other journals
Goastellec G., 2008, « Nouvelle Afrique du Sud, Nouvelle politique universitaire . Les Cahiers de l’Observatoire. N°18, 45-64.
Goastellec G., 2005, South_African_Higher Education at the crossroad of territories. » LESEDI, N°3, 12-14.
Goastellec, 2001, “ le “ berkeléisme ” : une mise en scène duelle du rapport aux études. », Les Cahiers de l’Ecole, N°2, LAPSAC, Université Bordeaux 2.
- Book chapters
Goastellec, G. 2020 (submitted). Citizenship and access to Higher Education: the missing piece. In Eggins H., Smolenseva, A., De Wits H., Higher Education: the next decade, Brill. Submitted (December 2019)
Goastellec G., Ruiz G., Baudraz C., (2019), Les deux figures du concierge d’école. in P. Losego, H. Durler, Sociologie du travail à l’école. Neuchâtel, Alfil Editions.
Goastellec G., 2017, « Refugees’ access to Higher Education in Europe. Comparative insights on a new public issue. ». M-A Détourbe. Inclusion through Access to Higher Education: Exploring the dynamics between access to higher education, immigration and languages. The Netherlands. SenseEditor. Pp.21-39.
Kamanzi C., Goastellec G. 2017, « Introduction » ; in Kamanzi C., Goastellec G., Picard F., (Eds.) 2017, L’envers du décor, Massification de l’enseignement supérieur et justice sociale. Québec. Presses de l’Université du Québec. Pp.1-12.
Picard F., Goastellec G., Olympio O., Pilote A., 2016, “Entre parcours formels et parcours réels: l’espace des possibles des jeunes en transition vers l’enseignement supérieur dans trois systèmes éducatifs » in J. Masdoniati, Bangali M., Cournoyer L., (dir.) Education et vie au travail : perspectives contemporaines sur les parcours et l’orientation des jeunes, Tome 1. Québec, Presses de l’Université Laval. Pp.47-88.
Goastellec G., Girinshuti C., 2014, “L’évolution des inégalités d’accès aux diplômes tertiaires en Suisse : quels principes explicatifs ? » in Felouzis G., Goastellec G., Les inégalités scolaires en Suisse. Ecole, société et politiques éducatives. Genève, Peter Lang.
Goastellec G., 2013 “La construction de l’accessibilité à l’enseignement supérieur en Europe: Une histoire inachevée ». Chenard P :, Doray P., Dussault E-L., Ringuette M., L’accès aux études postsecondaires :un projet inachevé. Québec, Presses de l’Université du Québec, pp.13-26.
Goastellec G., Fassa F., Benninghoff N., Leresche J-P., 2012, “Les inégalités dans l’enseignement supérieur: une introduction”, in Benninghoff M., Fassa F., Goastellec G., Leresche J-P (DeBoeck, collection Perspectives en éducation et formation”) (Ed), Inégalités sociales et enseignement supérieur.
Goastellec G., 2012, “Towards an economy of access: Changes in funding equality of opportunities, changes in individual and institutional freedom?” in Cezary Kocielniak, Jarosaw Makowski (ed), Freedom, equality, university » Instytut Obywatelski, Warszawa (in English).
Goastellec G., 2011, « Small world: access to higher education between methodological nationalism and international organisations » in E. Hartmann, « the Internationalisation of Higher Education: Towards a new research agenda in critical higher education studies », Routledge.
Goastellec G., 2011, « Freedom of access to universities: a warrant of inequalities? The French example », in Cezary Kocielniak, Jarosaw Makowski (ed), Freedom, equality, university » Instytut Obywatelski, Warszawa 2011. (in polish)
Goastellec G., 2010, “Depicting the complexity of the inequalities issue in, through and by higher education”, in Goastellec G. (eds.), 2010, “Understanding inequalities in and by higher education”. Rotterdam, Global Perspectives on Higher Education, Sense Publisher, xi-xvi.
Goastellec G., 2010, “From Empiry to Theory: the Social Construction of Inequalities”, in Goastellec G. (eds.), 2010, “Understanding inequalities in and by higher education”. Rotterdam, Global Perspectives on Higher Education, Sense Publisher, 123-131.
Goastellec G., 2010, « Access to higher education in France: Between equality of rights and meritocracy, a long walk to equality of opportunities?” in Lazin F., Jayaram N., (eds.), 2010, Higher Education and Equality of Opportunity: Cross-National Perspectives, Lexington Books, 253-269.
Goastellec G., 2010, « Merit and Equality: International Trends and Local Responses », in Eggins H (ed.), Access and Equity: Comparative Perspectives, The Netherlands, Sensepublishers, 34-53.
Goastellec G, 2008, “Changes in access to higher education: from worldwide constraints to shared patterns of reform?” In: The worldwide transformations of higher education. David P. Baker, Alexander W. Wiseman, International Perspectives on Education and Society Series 9, Elsevier. (Best Book Award 2010 from the Comparative and International Education Society’s Higher Education SIG (HESIG)). 1-26.
Clancy, H. Eggins, G. Goastellec, S. Guri-Rosenblit, P.N. Nguyen, T. Yizengaw, 2007, «Comparative Perspectives on Access and Equity », in Philip G. Altbach and Patti McGill Peterson, Editors, Higher education in the new century: Global challenges and innovative ideas. Rotterdam, the Netherlands: SensePublishers. 35-54.
Goastellec G., 2006, « La production des normes d’admission à l’enseignement supérieur : l’éclairage d’une comparaison internationale », in Leresche & al : (dir), La fabrique des sciences. Des institutions aux pratiques. Lausanne, PUR, 43-61.
Goastellec G., 2003, “ D’un multiculturalisme l’autre : les politiques universitaires et la justice sociale : une comparaison Etats-Unis-Indonésie ” in G. Felouzis (dir), Les mutations actuelles de l’Université, Paris, P.U.F, 109-129.
- Research reports
Goastellec G., March 2011, “Inequalities in higher education. Lessons from research for policy makers”, NESSE report, European Commission. 112p.
Adangnikou N., Goastellec G., Benninghoff M., Leresche J-P., 2009, « Social Inequalities in Higher Education: A state of the art of European databases.” Cahiers de l’Observatoire, N°17. 122p.
Goastellec, G., 2006, Government Policies and Strategies in Relation to Access and Equity. An internal paper, Fulbright New Century Scholars Program, 31p.
Goastellec G. 2006. Access and Equity: National Report of France, An internal paper, New Century Scholars Program of Fulbright, 9p.
Goastellec G. 2006. Access and Equity: National Report of South Africa, An internal paper, New Century Scholars Program of Fulbright, 9p.
- Book reviews
Goastellec G., 2018, Busemeyer M. R., 2015, Skills and inequality. Partisan politics and the political economy of education reforms in western welfare states. Cambridge University Press. Gouvernement et Action Publique. Vol.7, N°2, pp.147-152
Goastellec G., 2016. Nicolas Charles, 2015, Enseignement supérieur et justice sociale. Sociologie des expériences étudiantes. Paris : La découverte. Education et Société, 37, vol1.
Goastellec G., 2011, Saija Katila, Susan Meriläinen and Janne Tienari (Eds.). Making inclusion work. Experiences from academic around the world. Cheltenham, GL, Northampton, MA: Edward Elgar Publishing Limited, 2010. 209pp., in Review of Higher Education.